LLAs idé- og kunnskapsbank
Her kan journalister, grafikere, teknikere og markedsfolk
i lokalavisene hente inspirasjon og ideer.
Aktuelle temaer
Nye idéer

Ungdata: Statistikk om ungdommen nå til dags

Ungdata-rapporten for 2016 er nå klar. Den nasjonale undersøkelsen skal gi et bredt bilde av hvordan norske elever på ungdomstrinnet og i videregående opplæring har det på ulike områder. På ungdata.no kan du finne statistikk på kommunenivå.

Er tallene for kommunen oppsiktsvekkende? Vær obs på statistikkutfordringer på små steder, og på faren for feilrapportering.

Gode tilbod til Pokémon-jakta

Bildeserie med 3 bilder bla ved å trykke på pilene

Pokémon Go har fått folk til å vandre gatelangs i timevis på jakt etter Pokémon. Undervegs kan det vere godt med eit avbrekk i ein av butikkane eller kaféane ein passerer. Då Pokémon-feberen kom til landet i juli, gjekk Sunnhordland derfor ut med denne annonsekampanjen. Butikkane heiv seg på, med tilbod om PokePack-matpakker, mobillading og synstest for dei som har problem med å finne Pokémon. Sal og materiellhenting blei gjort av to seljarar på to dagar, og gjekk over all forventning, fortel komersiell leiar Kari Nøstbakken i Sunnhordland.

– Tilbakemeldingar frå kundar, lesarar, redaksjon og seljarar er at dette var gøy! Me har også fått tilbakemeldingar om at det var kjekt med endring i annonseformat, og ein fin måte å samle annonser på.

Tester lekeplasser

Øy-Blikk tester lekeplasser i kommunen. Testpanelet er en fireåring, en seksåring, en mamma og en morfar. De vurderer variasjon, sikkerhet, originalitet, aldersnivå og beliggenhet på lekeplassene før de triller terningen.

Du kan se to av oppslagene i vedlegget.

Presseetikk i idéhefte fra 2014

LLA og fem andre presseorganisasjoner avsluttet i dag morges sin 24 timer lange debatt om presseetikk.

I idéheftet som LLA ga ut i 2014, kan du lese flere informative artikler om presseetikk – i tillegg til inspirerende foto- og layouttips, markedstips og saker om kommunesammenslåing, kommunalpolitikk og andre tema.

Kommunen har informasjonsplikt

Ikke alle kommuner har like gode rutiner for å svare raskt og seriøst på spørsmål fra journalister. Østhavet har hatt store problemer med manglende svar fra Vardø kommune. Dette bedret seg noe etter forrige valg, forteller journalist Dan Tore Jørgensen. Men fortsatt har kommunen mye å gå på, og tidligere i sommer fikk avisa beskjed om at de må vente inntil seks måneder på å få svar på et par spørsmål de sendte på e-post.

Nils E. Øy i Norsk Presseforbund anbefaler alle journalister å presisere at de spør med utgangspunkt i offentlighetsloven, og at det dreier seg om journalistikk og ikke en tradisjonell forvaltningssak.

Manglande møteoffentlegheit? Klag til Sivilombodsmannen

Offentlegprinsippet er eit grunnleggjande demokratisk prinsipp. Grunnlova (§ 100) slår fast at alle har rett til innsyn i kommunen sine dokument og i folkevalde organ sine møte.

Offentleglova utdjuper retten til dokumentinnsyn, medan kommunelova utdjuper møteoffentlegheita.

Samtidig imøtegåelse eller tilsvar snarest mulig

Dersom du skriver en sak der noen utsettes for sterke beskyldninger, husk at du samtidig må prøve å få dem til å imøtegå faktiske opplysninger.

PFUs statistikk for første halvår 2016 viser at det som før er Vær Varsom-plakatens punkt 4.14 om samtidig imøtegåelse som feller flest. 13 ganger er det henvist til dette punktet i de fellende uttalelsene.

Soga om eit ekteskap

Bildeserie med 4 bilder bla ved å trykke på pilene

Ordførar Olav Kasland har mange gonger brukt ekteskapsmetaforen om kommunesamanslåinga. No har Bø forlova seg med Sauherad, og Bø blad fortel soga om dei to kommunane og korleis dei fann kvarandre.

Idéhefte med markedsideer

Før sommeren ga LLA ut et nytt idéhefte. Halve heftet var fylt av markedsideer fra LLAs medlemsaviser. Her kan du bla i en digital utgave.

Her finner du en rekke eksempler på hvordan LLA-avisene har løftet eget omdømme og omsetning gjennom lokale aktiviteter, kreative kampanjer og spennende satsninger. Denne delen av idéheftet er en oppsummering av bidragene til årets konkurranse om LLAs markedspris.

Redaksjonelt idéhefte

Før sommaren sende vi ut eit idéhefte til alle LLA-redaksjonane. Halve heftet var fylt av redaksjonelle idear. Her kan du bla i eit digitalt hefte med dei redaksjonelle ideane.

I heftet finn du mellom anna saker om likekjønna vigsel, om den grøne næringa, om å leva med Aspergers, om mangelen på læreplassar og om mottak av flyktningar. Vi har eit kapittel om digital utvikling, der du kan sjå døme på bruk av ulike verktøy for digital historieforteljing. I eit kapittel kalla «Det lille ekstra» finn du døme på aktivitetar ut over det typiske avisproduktet. Vi har også eit eige kapittel om lag og organisasjonar.

Et dypdykk blant knapper og glansbilder

Dølen har møtt midtdøler med samlemani. Samlerne har lett i skattekammeret, for å finne igjen noen av sine samlinger. Hver og en har en historie å fortelle, om tida som gjerne bringer fram gode og kjære minner. Noen har også tatt med seg barndomsinteressen inn i voksenlivet, og tatt vare på samlergleden, skriver Dølen.

Journalist Tone Sidsel Sanden spurte etter samlere blant Dølens 8065 følgere på Facebook, og fikk god respons. Hun har også intervjuet en konservator om hvordan samlervirksomhet er avhengig av tid, sted og sosiale lag.

Snakker fram regionen i Fløtt heim-magasin

VOL, Sortlandsavisa, Andøyposten og Vesteraalens Avis gir hver sommer ut et Fløtt heim-magasin, med tema «hvordan få utflytta vesterålinger til å komme heim igjen».

Magasinet snakker fram regionen og viser fram mulighetene lokalt. Det gjør de blant annet gjennom intervju med folk som har valgt å flytte til eller hjem igjen til Vesterålen, suksesshistorier om lokale bedrifter, festivaloversikt og relevante annonser fra lokale bedrifter som ønsker god synlighet i magasinet.

Gjort noe genialt i avisen din? Del idéen din med oss!

LLAs idébank

Følges av 265 medlemmer.

“Å dele ideer, erfaringer og kunnskap er noe av det mest verdifulle som skjer i LLA-familien”

I den nye banken vår vil du ha langt bedre mulighet til å kommentere og diskutere saker, samtidig som presentasjonen av ideene er mye bedre enn før, blant annet med større bilder. Og kanskje viktigst: den nye idébanken har en god søkefunksjon som gjør det lett å finne fram til akkurat det du er på jakt etter.

Før du tar i bruk idébanken, minner vi om et par viktige ting på veien: LLAs idébank og idéhefter er en samling av ideer og eksempler. Det som ligger ute er ment som inspirasjon og tips, som journalister, markedsmedarbeidere og andre i lokalavisene kan bygge videre på og lage egne lokale varianter av. Enda mer presist: Da gjelder det også å ha med seg opphavsrett og skikk og bruk i bakhodet, slik at ideene du finner i banken og i heftene våre blir brukt slik de skal brukes, altså som utgangspunkt og inspirasjon til eget arbeid i avisa.

Er du i tvil om hvor grensene går, tar du kontakt med oss i LLA eller direkte med avisene du finner eksemplene fra.

Å jobbe på denne måten, har LLA-familien stor erfaring med og stor glede av. Med LLA og lokalavisenes nye idébank, håper vi at vi sammen nå kan løfte idé- og erfaringsutvekslingen enda et stykke videre – noe som også er et viktig mål for Ung & engasjert- arbeidet vårt. Mer om sonen

Origo LLAs idébank er en sone på Origo. Les mer