LLAs idé- og kunnskapsbank
For journalister, grafikere, teknikere og markedsfolk

Denne siden blir ikke oppdatert etter 31. august 2016.
Du kan fortsatt søke blant de nesten 1800 innleggene i arkivet.

Den nye idébanken finner du her: LLA-idebanken.no.

Viser arkivet for mars, 2016

Bygdebladet dro i gang spontan ryddedugnad

Det startet med en sak om en forsøplet strand, og endte med at stranden ble nærmest støvsugd for rusk og rask. Mobiliseringen skjedde via Facebook.

Da Bygdebladet Randaberg og Rennesøy skrev om alt søppelet på Vistestranden og delte saken på Facebook, brukte folk kommentarfeltet til å utfordre hverandre til ryddedugnad. «Onsdag kl 17?» var det en som foreslo. Redaktør Kirsti Kastrup Sømme tok oppfordringen, laget et Facebook-arrangement, inviterte alle sine venner og delte arrangementet på Bygdebladets Facebook-side. I tillegg fikk hun hansker og søppelsekker fra friluftsrådet.

Hundre mennesker stilte opp på stranden, og på et par timer plukket de nesten tre tonn søppel.

– Det ble et sosialt og kjekt arrangement. Folk sa at de fikk vorspiel-følelse, og at de ville gjøre det igjen til sommeren og avslutte med strandfest, forteller Kirsti Kastrup Sømme.

Nå er «Vi rydder Vistestranden» en egen gruppe på Facebook.

Har lykkes med å få lokale lag til å selge abonnement

Sandnesposten økte opplaget med 16 prosent, fra 3999 til 4650, på ett år. De hevder at de ikke har fasiten på opplagsøkning, men selv har de både jobbet for å lage bedre avis, og bli mer synlige lokalt.

Daglig leder Jørn Holmen forklarer at de samarbeider med lokale lag og organisasjoner både for å bygge merkevaren og for å selge abonnement. Fotballag, volleyballag, kor og en skoleklasse har solgt abonnementer for Sandnesposten. Abonnementene har hatt en lav pris, og mye av pengene har gått tilbake til laget.

– Dette har vi gjort før også, men i 2015 var det ekstra vellykket. Før har de kanskje fått 200 kroner for hvert abonnement de selger, men nå har de fått 600 eller 650 kroner. Jeg mener at de må få minimum 500 kroner igjen per abonnement for at de skal bli motivert. Dessuten har de hatt en definert salgsperiode, som regel to måneder. Det tror jeg er avgjørende for at de skal bli presset til å komme i gang, sier Jørn Holmen.

Han tror terskelen er lav for å kjøpe abonnement på denne måten, når abonnenten får et godt tilbud og samtidig vet at de støtter et lokalt lag eller kor.
– Så blir det opp til oss å lage så god avis at de velger å beholde abonnementet når de får faktura på full pris, sier han.

Samtidig har Sandnesposten hatt telefonsalg og dørsalg. Disse abonnementene har blitt solgt til full pris.
– De som kjøper abonnement til full pris fra starten av, blir ikke overrasket over prisen når de får neste faktura. Da er det lettere å holde på de. Derfor prøver vi heller å gi en måned ekstra eller en annen gave til nye abonnenter, sier han.

Sandnesposten er også synlige i lokalmiljøet, blant annet med logo på drakter, og reklameskilt på alle fotballstadioner både inne og ute.
– Vi er hovedsponsor for Sandnes Ulf. Det koster oss ganske mye, men er veldig viktig for merkevarebyggingen. Vi støtter også de små lagene. Det er så mange som er involvert i lagene, at da viser vi godt igjen i hele kommunen, sier Jørn.

Han forteller at de har som regel å svare ja på alle henvendelser om støtte.
– Dersom vi svarer nei på en henvendelse, kan det bli vanskelig å senere selge annonser eller abonnement til samme person.

Tips til påskeavisa

Bildeserie med 3 bilder — bla ved å trykke på pilene

Nå er det på tide å planlegge påskeavisa. I fjor spurte Vesteraalens Avis presten om hvorfor vi egentlig spiser påskelam. De skrev om fjellvettreglene for hund, og de fikk kultursjefen, kirkevergen og turlagslederen til å dele sine beste påsketips.

Påskeavisa skal vare lenge, og er den ekstra tjukk og god blir den sikkert tatt med på hytta. Kanskje har dere hyttefolk i deres område, som også kan være interessert i avisa? Kan dere hjelpe de å planlegge påsken? Da kan dere også bli relevante for flere annonsører. Få tak i hytteadresser hos kommunen, energiverket, Kartverket eller andre som kanskje har oversikt over hyttefolk. Avisa Øyene har over tusen hytteabonnenter. De har fast hytteside i avisa, både for å vise at de er relevante for hyttefolket, og for å tvinge seg selv til å lage relevant innhold. Sjekk også Søvestens egenannonse der de minner annonsørene på hvor mange hytter som finnes i området.

Flere ideer til påskeavisa:

Lag lokalt brettspel! Vest-Telemark blad sitt spel er eit morosamt døme.

Lag lokal påskekrim! Kanskje lesarane kan bidra? Elin Moen Karlsen i Strandbuen skriv påskekrimmen sjølv, og synest det er veldig kjekt å få bruka fri fantasi for ein gangs skuld.

Ta kunsten ut!

Bildeserie med 2 bilder — bla ved å trykke på pilene

Då Jonn Karl Sætre i Kvinnheringen skulle fotografera den ustemte pianokunsten til Hans Sande, ville han ha dei ut i eit harmonisk miljø. Det var kunstnaren heilt med på. Sjekk det flotte resultatet.

Næringsliv: Har dere lokale gasellebedrifter?

Askøy har en rekke gasellebedrifter. Askøyværingen skrev om en av de mest vellykkede, Ingeniørfirmaet R. Torgersen, i temanummeret sitt om lokalt næringsliv. Daglig leder i firmaet deler sin oppskrift på jevn, god vekst.

Les saken her.

Det er Dagens Næringsliv som kårer de norske gasellene i samarbeid med Bisnode Credit as. Gasellebedriftene må ha:

  • levert godkjente regnskaper.
  • minst doblet omsetningen over fire år.
  • omsetning på over en million kroner første år.
  • positivt samlet driftsresultat.
  • unngått negativ vekst.
  • vært aksjeselskap.

Her finner du listen over gasellebedriftene.

Har dere ikke gasellebedrifter? Gjør heller et søk i kunngjøringer i Brønnøysundregistrene, etter nyetableringer eller konkurser.