LLAs idé- og kunnskapsbank
For journalister, grafikere, teknikere og markedsfolk

Denne siden blir ikke oppdatert etter 31. august 2016.
Du kan fortsatt søke blant de nesten 1800 innleggene i arkivet.

Den nye idébanken finner du her: LLA-idebanken.no.

Viser arkivet for juli, 2015

Saltenpostens lesertur

Hver søndag i hele sommer inviterer vi leserne våre med ut på tur i nærområdet.
Det har vært en veldig fin måte å komme nærmere leserne våre på. Vi har fått masse positive tilbakemeldinger. Når det i tillegg har gitt mange flotte historier må man kunne kalle dette en suksess.

Vedlegg: Annonsen som publiseres i forkant av hver tur, oppslag i avisa fra turen.

Sett dagsorden når kommunen får besøk

Tidligere i sommer besøkte barneombudet Karasjok og Sametinget. I tillegg til temaene som Anne Lindboe diskuterte med politikere og barn, benyttet Ságat sjansen til å ta opp et aktuelt, lokalt tema: herding av barn, som er vanlig i samisk barneoppdragelse. Dermed fikk de to interessante nyhetssaker ut av møtet med barneombudet.

Enten dere får besøk av barneombudet, rikspolitikere eller andre, er det lurt å ha en idémyldring i redaksjonen på forhånd. Hvilke lokale saker eller tema kan det være interessant å få kommentarer til? Sjekk fakta på det aktuelle feltet, for eksempel i statistikkbanken til SSB. Det er også lurt å undersøke hva vedkommende har sagt om temaet tidligere.

Hvorfor er lokalavisen viktig?

Er lokalavisen viktig for deg? spør Eidsvoll Ullensaker Blad i denne annonsekampanjen. Her forteller de ærlig om hvem de er, hvilken rolle de forsøker å fylle, og hvilke utfordringer de har. De henvender seg til annonsører, nye abonnenter og tipsere.

Det er bare lokalavisen som har muligheten til å gå så nært at vi kan stille spørsmål som angår deg direkte. For oss er ingen sak for liten. Føler du at noe er urettferdig, er det kanskje på tide å se nærmere på saken.

#Spreke innbyggere?

I juni arrangerte Askøyværingen og midtsiden.no i Os kommunekamp. De oppfordret innbyggerne til å gå tur, løpe eller sykle, og logge treningsøktene sine i BT-appen sprekere.no. Der fikk kommunene poeng ut fra hvor mange kilometer innbyggerne la bak seg, og innbyggerne kunne vinne premier. Ordførerne duellerte mot hverandre, og to trenere startet en egen mosjonsgruppe for nybegynnere på Askøy.

Askøy tapte til slutt, men 780 deltakere sto på for Askøy. Underveis fikk Askøyværingen mange fine saker, blant annet om Jan Helge Nilsen som bruker trening for å holde smertene i sjakk etter en påkjørsel, og podkast om treningsmotivasjon.

Mosjonistene kunne bruke hashtaggen #AskøyMotOs på Instagram-bilder fra treningsturene sine. Askøyværingen brukte Storify til å presentere bildene.

Storify er et enkelt verktøy å bruke til å lage ulike presentasjoner av Instagram-bilder eller Twitter-meldinger. Se for eksempel Askøyværingens selfie-awards eller Medier24s bildehistorie fra LLA-landsmøtet.

Jordnært treningsopplegg for leserne

Søgne og Songdalen Budstikke hjelper leserne å komme i form. De presenterer treningsopplegg uke for uke i samarbeid med Kvernhusvannsprinten og Jon Fjeld i Søgne friidrett.

Målet er at alle som bruker treningsopplegget skal bli i stand til å delta i Kvernhusvannsprinten 5. september. Jon Fjeld har fått rollen som personlig trener, og har laget treningsopplegg for tre ulike nivåer. Treneren har lang erfaring, og passer på å lage et opplegg som folk kan følge uten å få skader. De som knapt orker å gå femti meter skal kunne følge det letteste nivået, og bli i stand til å løpe fire kilometer etter endt opplegg.

Budstikka har også fått med tre deltakere som får litt ekstra oppfølging, og som skriver rapporter uke for uke. Dette har bidratt til å gjøre serien mer kjent.

– Folk snakker om dette og deler det i sosiale medier, forteller redaktør Roar Osmundsen.

Budstikka bruker en del av stoffet i papiravisa, men treningsopplegget ligger bare på nett.

– Dette er først og fremst en mobilaktivitet. Folk tar med mobilen ut når de skal trene, de tar ikke med papiravisa. Det hadde også blitt for mye å trykke alt i papiravisa, sier Roar.

Han passer på å involvere markedsavdelingen og bruke annonseformat på mye av innholdet.

– Da står vi friere etisk. Redaksjonen kan ikke skrive side opp og side ned om egne aktiviteter, men står fritt til å lage egne saker, sier han.

Budstikka er medarrangør av en rekke aktiviteter i løpet av året, for eksempel Sjekteracet som gikk av stabelen på lørdag.

– Vi fungerer som en hub som står i midten og tar imot og videresender, sier Roar.

Han mener det er viktig at denne typen innhold ikke ligger bak en betalingsmur, og at folk kan spre det fritt i sosiale medier.

Sommersider til turistene

Hver onsdag i juli trykker Hardanger Folkeblad fire sommersider, med nyttig informasjon for turister. Mange av turistene i Odda kommer på grunn av Trolltunga. De som blar opp på sommersidene finner også kortfattet informasjon om andre aktiviteter og attraksjoner i området. Turistene kan finne avisene på campingplassene i området.

Hardanger Folkeblad har kjørt sommersidene hver onsdag i juli i flere år. Målet er å få inntekter fra annonsører på sidene.

– Dessverre får vi stadig færre annonsører med, sier markedssjef Rolf Alterskjær.

Annonsørene binder seg til å være med på alle sommersidene. I tillegg blir de med på en annonsekarusell på nett.

Sommarspalte: rollebyte

I sommar får vossingar prøve seg på yrke dei ikkje kan. Hordaland klarer å finna fellestrekk mellom ganske så ulike yrke, og utfordrar folk til å byta roller. Frisørsaks og grasklippar byter hender, og bakaren sin deig vert byta ut med møre skuldre. Campingkokken byter plass med hotellvertinna, og asfaltleggjaren får prøva å leggja andletsmaske.

Sommarspalta til Hordaland er krydra med quiz, ein attraksjon og badetemperaturar.

Sjå nokre av oppslaga i pdf-vedlegget.

Stilig presentasjon av nybygg-åpning

Ola Borten Moe fikk æren av å åpne byggetrinn to i Havsjøveien næringspark. Fjell-Ljoms fotograf har fanget Borten Moe når han står klar til å deise flaska i veggen på nybygget.

Teksten er lagt inn i det som ellers kunne vært en kjedelig, grå vegg. Den skråstilte tittelen og det røde båndet skaper en spennende 3D-effekt i bildet.