LLAs idé- og kunnskapsbank
For journalister, grafikere, teknikere og markedsfolk

Denne siden blir ikke oppdatert etter 31. august 2016.
Du kan fortsatt søke blant de nesten 1800 innleggene i arkivet.

Den nye idébanken finner du her: LLA-idebanken.no.

Viser arkivet for juni, 2015

Flyttes valgkampen til sosiale medier?

Eidsvoll Ullensaker blad har tatt tempen på politikernes aktivitet i sosiale medier. De har funnet ut at selfies er en populær måte å profilere seg selv på. Journalist Bjørn Inge Rødfors tok tak i selfie-temaet og intervjuet politikere om deres forhold til og erfaringer med selfies.

Han intervjuet også statsviter Svein Tore Marthinsen som har skrevet bok om politisk kommunikasjon. Statsviteren forteller at politikere som bruker kanaler som Facebook, Twitter, Instagram og YouTube har et fortrinn i valgkampen. Og bruken øker. Men lokalavisoppslag, ansikt-til-ansikt-møter og god politikk er fortsatt viktig.

Interessant sak, som er lett å illustrere med morsomme bilder!

Kreativ presentasjon av kreativ gutt

Marius Knutsen i Sunnhordland hadde fredagsprat med ein usedvanlig aktiv 13-åring. Fridar har nettopp fått drøymestipendfor å utvikla seg som sjonglør. Han er begeistra for dyr, sirkus (av den dyrefrie typen), teater og fotball. Det viser att i bileta og den flotte presentasjonen av portrettet.

Snu deg mot publikum

Bildeserie med 6 bilder — bla ved å trykke på pilene

Skal du dekka eit sportsarrangement? Snu deg og sjå på publikum! Kan hende finn du gode historier og bilete på sidelinja, langs løypa eller på tribunen.

Då Sara Finne i Hordaland dekte Bergen-Voss fann ho ein fargerik heiagjeng som “twerka” for syklistane, og to brør som heia entusiastisk på kvar einaste syklist, moped og buss som passerte medan dei venta på far sin. Artig sak og flotte bilete!

Da Tor Hjelset i Varingen for noen år siden skulle dekke fotballskolen for andre år på rad, valgte han ut en av de unge instruktørene som han fulgte i flere dager. Les mer her.

Vil du ta gode sportsfoto? Riktig opplæring og godt utstyr er nøkkelen til suksess. Les Per Egil Larsen sine tips her.

Nye flyktninger til kommunene

Før stortingsforhandlingene om kvoteflyktninger sendte Solveig Horne et brev til alle landets ordførere om å bosette flere flyktninger i 2015 og 2016. Mange kommuner går nå inn for å ta imot flere flyktninger i tiden som kommer. Noen kommuner vil bosette flyktninger for første gang på mange år.

I Sør-Fron har formannskapet gått inn for å ta imot inntil 14 kvoteflyktninger i 2016. Vedtaket fikk flere negative tilbakemeldinger på Facebook, men det var også en som minnet folk på hvor vellykket integreringen var for den store gruppen bosniske flyktninger som kom til kommunen på 90-tallet.

Debatten kan fort dreie seg om tall og pengebeløp. Egentlig handler det om mennesker med sterke historier.

Journalist Tone Sidsel Sanden i Dølen intervjuet en av de som kom til Sør-Fron som barn på 90-tallet. Han forteller om hvordan det var å komme inn i lokalmiljøet, og hvorfor han har valgt å bli værende i kommunen.

Det er allerede mange flyktninger som sitter på norske asylmottak og venter på å bli bosatt i en kommune. Se Vestnytts reportasje Eit fengslande venterom der vi møter flyktninger på asylmottaket. Reportasjen er krydret med interessante fakta.

Ved å gjøre vedtak om bosetting, forplikter kommunen seg blant annet til å gi tilbud om introduksjonsprogram i henhold til introduksjonsloven. Kommunene mottar ulike tilskudd fra staten for å dekke kommunale utgifter som følger av bosetting av flyktninger.

Les mer om bosetting av flyktninger på IMDIs nettsider.

Kva seier folket?

Gjesdalbuen starta serien “Kva seier folket?” i mars. Dei besøker folk der dei er. I kantina, rundt kjøkkenbordet, på kafeen eller andre stader. Dei spør kva som er viktig for folk i kommunen, kva som er bra og kva som bør bli betre.

Målet er å få folket sitt svar på kva lokalpolitikarane bør satsa på. I kvar sak får partia svara på ønska frå folket.

Slik er det innbyggjarane, og ikkje politikarane, som danner grunnlaget for kva saker som får merksemd i valkampen.

Hva kan få lokale butikker til å annonsere?

Det er ikke alltid så lett å få med lokale kjedebutikker, spesielt franchisetakere, på å bruke egne midler på å annonsere i tillegg til sentrale annonser. Da må du gjerne tilby noe ekstra. Det gjorde salgs- og markedsleder Else Marit Sarre i Ságat da hun foreslo å skape litt ekstra aktivitet i den lokale Rema 1000-butikken.

– Vi hadde noen møter hvor vi diskuterte hva vi kunne få til. Hvem vi kunne involvere og hva kapasiteten var, forteller Else Marit Sarre.

Sammen kom Sarre og butikken fram til et stunt som ga butikken positiv oppmerksomhet, og som førte til at de annonserte i Ságat.

– Vi fikk med oss Lakselv Bakeri som lanserte et nytt brødprodukt den dagen, de delte ut prøver, solgte det til lanseringspris, og hadde i tillegg kaffe og kaker som de delte ut til alle som kom. Så fikk vi med oss Rijo catering som lagde smaksprøver av varer Rema selger, som sliders og ost. Så var selvfølgelig disse varene plassert i umiddelbar nærhet. I tillegg sparket vi i gang en konkurranse som varer hele juni hvor det loddes ut en sykkel.

Stuntet ble godt mottatt av både kunder og butikken, og Ságat har avtalt å gjøre noe igjen i en kald og rolig høstmåned.

- Det å lage noe mer ut av det, salgsstunt, messe, marked etc på den lokale biten gjør at de gjerne ser nytten og vil være med. Å bruke lokale fjes i annonsen er også veldig viktig, da drukner man ikke i mengden av kjedeannonser, tipser Sarre.

En hyllest til bestemor

Askøyværingen dediserte en avis til bestemødre. Over ti sider i avisen ble fine historier og minner fortalt gjennom varme og vemodige tekster og bilder.

Les sakene i vedlegget.

– Teikn sommaren

Sunnmøringen vier go’sida til flotte og fargerike teikningar av kjøttmeiser som born i Ringstad barnehage har teikna. No håper dei lesarane vil ta dei på ordet og senda inn fleire teikningar av våren og sommaren.

På hattejakt

Bygdebladet fant en hattesamler som har samlet femti ulike hatter siden november. Dermed kunne de lage en flott reportasje der samleren viser frem bowlerhatten, Fleksnes-hatten, hatten med fjær og hatten med regntrekk.

Om dere ikke har en hattesamler å skrive om, kan dere sikkert finne andre samlere. La deg uansett inspirere av den flotte reportasjen til Bygdebladet.

Les den kjolen

Papiraviser kan brukes til så mangt. Dalane Tidende har blitt kjolestoff, takket være to kreative tiendeklassinger ved Husabø ungdomsskole.

Tiendeklassingene hadde fått i oppgave å redesigne materialer, og å la seg inspirere av noe norsk. Den første ideen var å bruke bøker, men aviser viste seg å være mer anvendelige. Og så flotte kjoler det ble!

Damene i Sulaposten har også stilige kjoler:

Godt fortalt om tegnspråk

Da Astrid og Ørjan fant ut at de hadde hørselshemmede barn, valgte de å lære tegnspråk. Det er det ikke alle som gjør.

Da Askøyværingen skrev om familien, valgte de å skrive førstesidehenvisningen med enhåndsalfabet. Det er det heller ikke alle som gjør.

Historien er dessuten uvanlig grundig og godt fortalt. Foreldrene forteller åpent om livet med hørselshemmede barn, journalist Anne Jo Lexander har besøkt et kurs for foreldre med hørselshemmede barn, vi får statistikk og vi får vite hvordan små barn screenes for hørselshemming. Vi får også Hørselshemmedes landsforbund og Norges Døveforbunds syn på språk.

Les hele saken her.

Utfordra ordføraren med gamalt valflesk

Sogn Avis har utfordra ordføraren i Lærdal på valflesket frå førre val. Fleire konkrete planar for perioden er framleis ikkje gjennomført, og ordføraren får forklara seg punkt for punkt.

Lærdal har ein utfordrande periode bak seg med både storbrann og flaum, noko som får delar av skulda. No lovar ordføraren å kutta i valflesket.

God plass til gode minner

Kronstadposten publiserer ofte gamle bilder som de har fått tilsendt av lesere. Da de fikk dette gode bildet av 69 navngitte konfirmanter fra 1960, valgte de å gi bildet ei dobbeltside i avisa. Dermed ble bildet stort nok til at alle ansiktene synes. Smart å nummerere navnene når det er så mange!

Alle fotballagene på trykk

Drangedalsposten kom på tirsdag ut med et ekstranummer som kun handler om fotball. Her er det bilde av alle lagene i kommunen, fra 7 år og oppover. I tillegg kan vi lese om fotballdommeren, fotballskoene, keepertreningen og fotballstyrene. Å få tatt bilde av alle lagene var det som tok tid, forteller redaktør Åse Dvergsdal.

Resultatet er et flott minne for fotballspillerne og familiene deres. Vi tipper at denne avisa vil bli godt lest. Derfor må den også være ekstra kjekk for annonsørene.

Kva betyr vårvêret for bøndene?

Den kalde våren har gitt elendig beite for sauene på Undi, skriv Sogn Avis. Graset skulle vore frodig, men voksteren er så vidt i gang. Det gir kjempetrøbbel for sauebonden, som må ta i bruk slåttemark til beite og risikerer nedslakting av buskapen.

Korleis går det med bøndene i ditt område?

Få med annonsører på valgannonser

Oppfordre leserne til å bruke stemmeretten, og få med lokale bedrifter, organisasjoner og partier på oppfordringen!

LLAs medlemsaviser kan bruke LLAs egenannonser som utgangspunkt, og sette på avisens og annonsørenes logoer. Mange aviser tjente gode penger på denne typen annonsering ved forrige valg. Annonsene ligger som vedlegg.

På tur med barnehagen

Journalist Toyni Tobekk i Suldalsposten vart med barnehagen på tur, og let borna ta bilete. Borna er nysgjerrige, dei oppdagar mykje spennande og dei har eit fargerikt syn på verda. Til saman gjev borna sine bilete, Tobekk sin tekst og Siri Førland sin layout os eit godt bilete av dette.

Nye egenannonser til LLA-medlemmer

De fleste har mer å rutte med om sommeren, takket være feriepenger og skattepenger. Folk liker fortsatt å handle i lokale butikker, og de liker fortsatt å få informasjon om lokale tilbud gjennom lokalavisen.

Minn de lokale kremmerne på at de lokale kundene kan nås gjennom lokalavisen!

LLA har laget nye egenannonser vinklet på sommerhandelen. De finnes i flere ulike varianter, på bokmål og nynorsk, og i farge og svart-hvitt.

LLAs medlemsaviser kan bruke annonsene fritt i hele juni, juli og august 2015.

Her kan du laste ned annonsene.

Korleis lokka nabokommunane?

Det er vel dei færraste kommunane som har eit lett reformarbeid føre seg. I Suldal har politikarane bestemt seg for å vurdera tre ulike alternativ, men alternativa visar seg å verta vanskelege å få til når naboane av ulike årsaker ikkje vil vera med på leiken.

I saka om jakta på brura gir Esther Moe i Suldalsposten ei god oppsummering av den innfløkte stoda.

Suldal har innfunne seg med at dei må finna eigna partnarar for framtida og gi det eit forsøk, men så langt er det lite kyrkjeklokker som kimer i det fjerne.

Dei korte sitata frå formannskapsmøtet gjev ein ekstra inngang til saka, og er i seg sjølv eit godt bilete på utfordringane med kommunereforma.

Mennesket bak politikaren

VestnesAvisa har intervju med listetoppane for alle partia som stiller til kommunevalet. Men dette er ikkje typiske politikarintervju. I staden har journalist Torstein Sønstabø skrive portrettintervju fri for politikk, med unntak av at dei får uttale seg om kva som er deira hjartesak. Dei får ikkje gå inn på det politiske rundt saka eller drive noko form for valkamp.

– Intervjurunden er utelukkande meint for at våre lesarar kan få eit inntrykk av kven desse personane er utafor den politiske arena. Eg har difor meir merksemd retta mot fritidsaktivitetar, oppvekst, utdanning og arbeid/arbeidserfaring, fortel Sønstabø.

Gode råd om valgdekning

Har du fått LLAs valgplakat? Hvis ikke kan du laste den ned her. Plakaten har ti gode råd, blant annet inspirert av et ideal innen Public journalism; at valgkampen bør være på velgernes premisser.

Heng gjerne plakaten opp på kontoret, og bruk den som en sjekkliste noen ganger i løpet av sommeren. Plakaten gir ingen fasit, men rådene kan bidra til at valgkampen blir mer engasjerende for både lesere, politikere og journalister.

Rådene i kortversjon:

  • Kartlegg velgernes viktigste saker
  • La valget handle om innhold
  • Oppfordre til debatt
  • Skap møteplasser
  • Løft fram unge kandidater
  • Snakk med førstegangsvelgere
  • Snakk med småbarnsforeldre
  • Husk fylkestinget
  • Vurder partiprogrammene
  • Husk nettet

Hva slags valgkamp vil innbyggerne ha?

Dølen har presentert nominasjonslistene i sine tre kommuner. De har tatt en liten prat med to fra hver liste – og det er ikke listetoppene som får spalteplass. I hver sak sier også ordførerne noen ord om hva lokalavisa kan bidra med i valgkampen.

I god Public journalism-stil har de samtidig intervjuet innbyggerne om lokalvalget. De har snakket med noen eldre, noen yngre og noen midt i livet.

Innbyggerne forteller hvilke saker de synes er viktige i valgkampen, hva som skal til for at noen får stemmene deres, og hvor de ønsker å møte politikerne. De ønsker ikke bare å møte politikere på stands, men vil møte de der de valigvis treffes: På kafé, rundt lunsjbordet og lignende. Slike møteplasser har Dølen tenkt å skape framover i valgkampen.

Se alle sakene i PDF-vedlegget.