LLAs idé- og kunnskapsbank
For journalister, grafikere, teknikere og markedsfolk

Denne siden blir ikke oppdatert etter 31. august 2016.
Du kan fortsatt søke blant de nesten 1800 innleggene i arkivet.

Den nye idébanken finner du her: LLA-idebanken.no.

Viser arkivet for mai, 2015

En hel avis om søppel

Forsøpling av nærmiljøet er noe som opptar Fanapostens lesere. Det konkluderte redaksjonen med da de så det store antallet tips de fikk om temaet. Derfor bestemte de seg for å lage en hel avis om boss.

Redaktør Ståle Melhus ble overrasket over hvor mye stoff som gikk an å lage på søppel-temaet.

– Da vi satte oss ned og planla avisen så vi at det var nesten uendelig med saker å skrive om temaet. Boss opptar alle, tipsene renner inn, og store nyhetssaker er relatert til bosshåndtering i Bergen og Fana. Selv i kultur- og sportsseksjonen var det uproblematisk å finne vinklinger om boss, sier han til sin egen avis.

Blant søppelsakene kan vi lese om:
- En barnehage som lager utstilling av boss.
- Et fotballag som samlet inn boss for å få råd til å reise til USA.
- BIRs renovatører på jobb.
- Hordamuseets byskit-utstilling.
- Sondre Lerche byr opp til konsert sammen med et orkester som spiller på ødelagt kjøkkenutstyr.

En kjeller som går gjennom hele avisen viser hvor lang nedbrytingstid ulike ting har.

Flere ideer til jubileumsstoff

Saltenposten markerer 20-årsjubileumet sitt i 2015. Det får leserne nyte godt av gjennom interessant stoff, flotte premier og gratis show.

Saltenposten har en fast dobbeltside den siste lørdagen hver måned med saker fra arkivet. Her spør de også folk på gata om avisen, og intervjuer en lokal 20-åring.

De har en konkurranse blant abonnentene, inspirert av Steinkjer-Avisa, der abonnentene er med i trekningen om huskonsert, husvask, konsert/festivalbilletter og et reisegavekort.

Saltenpostens «bursdag» var 26. april. De siste avisene før bursdagen var det mange jubileumssaker i avisa. Journalister fortalte om sakene de aldri glemmer, fulgte opp 20 år gamle saker, presenterte de ansatte og fortalte historien om avisa. Lørdag 25/4 rydda de førstesiden for å bruke den på seg selv.

Selve jubileumshelga hadde de stand på det lokale kjøpesenteret på formiddagen, og et jubileumsshow på kvelden med lokale artister. Der var det gratis inngang for abonnenter. Showet ble streamet på nettsiden, og var gratis å se på.

Ga bort huskonserter til abonnentene

Har dere jubileum og vil gjøre litt stas på avisa og trofaste lesere? Eller trenger dere ideer til en vervekampanje? Kanskje kan dere få insiprasjon av hvordan Steinkjer-Avisa markerte 30-årsjubileumet sitt med gavedryss til gamle og nye abonnenter i 2014.

Alle de ansatte var i studio og tok bilder høsten 2013, og fikk i oppgave å skrive en liten tekst om seg selv. Bildene og teksten ble brukt i sju ulike egenannonser, en for hver ansatt. Egenannonsene informerte også om de flotte premiene som abonnenter kunne vinne:

- Gratis husvask: Steinkjer-Avisa hadde ISS som samarbeidspartner. Ti abonnenter vant gratis husvask i løpet av året.

- Hjemme-hos-konsert: Avisas egen blues&poesi-duo besøkte ti abonnenter som vant intimkonsert hjemme i egen stue. Huskonsertene førte til mange fine reportasjer som ble flittig delt i sosiale medier.

- Reise: Når abonnementstallet passerer 5000 vil avisa trekke ut en abonnent som vinner en kulturreise til London eller en gresk øy.

I tillegg arrangerte avisa tre større konserter for abonnentene.

Kampanjen har bidratt til at Steinkjer-Avisa blir knyttet til positive kvalitetsopplevelser.

Steinkjer-Avisa fikk hederlig omtale i LLAs markedspris 2014 for innsatsen. Kvinnheringen vant markedsprisen for notisavisa, mens Grannar fikk hederlig omtale.

God avisdesign fra 2014

Bildeserie med 11 bilder — bla ved å trykke på pilene

På LLAs landsmøte stemte publikum fram forsiden på Kvinnheringen sin notisavis som vinner av prisen for årets lokalavisside.

Juryen hadde dette å si om siden: “En konseptuelt løst forside som det står respekt av. Det kreves mot å tømme en forside for å sette en notis i sentrum. Et helt riktig og modig valg vi applauderer.”

Juryen valgte ut fem finalister som publikum kunne stemme over. De andre finalistene var:

Vigga: Kromjuvelen i Rondane
“Her er det fint samspill mellom bilder og tekst, og leseren dras inn mot den lille røde hytta i berget. Juryen synes det er flott at fotoet er utfallende og blir ramme for teksten. Det er gode typografiske hierarkier og en godt løst layout. Designet er sobert og legger opp til en fordypning i lokalhistorien.”

Hordaland: Badnateigen, Gud har skapt lusa
“Her er det barna som er målgruppa og det vises. Det er fine virkemidler med barnetegnet logo, tavlebruk og lus som er spredd utover oppslaget. Juryen faller spesielt for den morsomme bruken av fotoene, hvor lusepanelet ser ut som de henger opp ned. "

Hallingdølen: God tur til Alaska
“Her lokkes leseren inn i featurereportasjen, gjennom gode virkemidler og godt håndverk. Det er et modig valg å ha et helt oppslag til presentasjon av hundene, og det fungerer godt. Oppslaget heves av linjebrytningen med fakta og foto av et hundespann i firsprang. En fin avslutning med saken og kartet. Her er det lagt opp til god og funksjonell design i både typografi og layout som virkelig understøtter det journalistiske arbeidet.”

Hallingdølen: Elskar yrket sitt
“Her er det godt designhåndverk fra begynnelse til slutt. Introsiden lar foto få være bærende, og typografien en tilrettelegger, og det er gjennomgående i hele reportasjen. Designet er diskret, men i aller høyeste grad funksjonelt, med fine innganger til teksten og gode typografiske nivåer. Bruken av luft gjør at layouten virker lett, til tross for mye tekst, og det tas fint igjen i bildetekstene i halvsirkler. Her er alt lagt til rette for en god leseopplevelse.”