LLAs idé- og kunnskapsbank
For journalister, grafikere, teknikere og markedsfolk

Denne siden blir ikke oppdatert etter 31. august 2016.
Du kan fortsatt søke blant de nesten 1800 innleggene i arkivet.

Den nye idébanken finner du her: LLA-idebanken.no.

Tips til deg som skal dekke sport

Å ta gode sportsbilder må læres. Sunnhordland har ansatt fotograf Per Egil Larsen, blant annet for å sikre proffe bilder fra håndballkampene der Stord er i toppserien. Les intervju med Larsen og se tips-liste til deg som skal ut og dekke sport.

Riktig opplæring og godt utstyr er nøkkelen til gode sportsbilder. Det finnes få snarveier. Per Egil Larsen tror problemet i lokalavisene er en kombinasjon av dårlig fotoutstyr og dårlig opplæring/interesse for foto.

– Foto er et fag, og du lærer ikke å ta gode sportsbilder over natta. Det viktigste er trening, trening og trening, og interesse for å bli bedre på foto. Du må finne ut hva som gikk galt og lære av feilene. Når du skal ta sportsbilder, har type kamera også en god del å si. Et kompaktkamera på for eksempel en håndballkamp er bortimot bortkastet. Alle kan selvsagt ha flaks, men vi bør ikke basere oss på det, sier Larsen, og kommer med følgende råd til journalistene:

1.) Riktig utstyr hjelper godt på:

– På håndballbilder er det en fordel med lyssterk optikk. Jeg har brukt og bruker Canon og nå Nikon sin 70–200 2,8 mm zoom. Det er et anvendelig og kjapt fokuserende objektiv. Det er dyrt, men det fungerer. Tidligere har jeg også brukt Canon 1d-serien og nå Nikon D3s-serien. Begge disse merkene har også noen rimeligere modeller som fungerer, for eksempel Canon 7d og Nikon D700 og D300. Fordelen med disse kameraene er at vi kan bruke høyere ISO-verdi for å få raskere lukkertid. Går du til innkjøp av ett av de kameraene, er det også viktig å lære seg å bruke det rett. Konsumentkamera fra disse merkene har ikke de samme egenskapene på autofokus og ISO.

2.) Opplæring må finne sted:

– Uskarpe bilder kommer enten av for treg lukkertid, eller feil bruk av autofokus. Du må forstå fokussystemet i kameraet, og vite at treg lukkertid kommer av lite lys eller mørk optikk. Gule bilder fra sportsarrangementer innendørs kommer av feil hvitbalanse i kamera. Dette kan fikses ved å lære seg manuell innstilling av hvitbalansen (bruksanvisning), eller å lære seg billedbehandling i RAWformat.

Tips til deg som skal ut og dekke sport:

Som lokalavisjournalist må du dekke alle typer stoff. Noen foretrekker å tilbringe sene kvelder i kommunestyresalen fremfor å måtte dekke en fotballkamp mellom to lag i 6. divisjon. For andre er det helt motsatt. Uansett hva du liker best: her er noen tips til hvordan lokaloppgjøret på løkka eller andre sportsarrangement kan dekkes:

1.) Skaff deg en kontaktperson i for eksempel fotballmiljøet.

2.) Få oversikt over kamper/arrangement.

3.) Bruk ulike kilder: trenere/klubbledere, spillere/motspillere, publikum, foreldre/kjærester.

4.) Varier hvor du står under kampene/arrangementene. Gode kommentarer og bildemotiv finnes også på sidelinja, både hos hjemme- og bortelaget, og ikke minst på tribunen.

5.) Ha med deg godt kamerautstyr (telelinse er obligatorisk) og lær deg eventuelle innstillinger på forhånd. Foregår arrangementet/kampen inne, må du stille hvitbalanse. Øv på dette før du går ut på oppdrag.

6.) Bruk tid på bildene og lag bildeserie (husk å fortelle dette til bortelaget, da får avisa straks mye større trafikk på nettsidene).

7.) Selv om kampen er over, skal du ikke slutte å ta bilder. Det er nå skuffelse, sinne, glede og jubel blir uttrykt blant trenere, spillere, og tilskuere.

8.) Ikke lås saken, vær åpen for nye vinklinger. En overraskende situasjon og et knakende godt bilde kan endre saken din til det bedre.

9). Sjekk bortelagsavisen, og hvis du rekker det før trykken, ta med sitat fra avisa i en notis til saken din.

Se også “Når kampen er over tar du dei beste bileta” og “vær åpen for nye vinklinger

Vist 334 ganger. Følges av 1 person.

Kommentarer

Takk for gode innspel om sportsfotografering herr Larsen. Ikkje minst det å ha fokus utanfor sportsarenaen, dvs. publikum, før og etter fløyta går osv. Det kan også vera lurt å be motiva stå i ro, for å få skarpe foto: